fredag 13 mars 2015

Tinnitus

  1. Man vet inte vad som händer, men det finns en teori att skadade hårceller sänder falska signal till hjärnan. 
  2. Alla hör olika när de har tinnitus. Det låter som ett ljust pip. 
  3. Man kan inte sova lika bra. Man hör oljud hela tiden, så man kan inte sova. 
  4. En konsert. Där är det oerhört mycket ljud. Det finns stora högtalare med bra bas, som låter över hela salen. 
  5. Vi människor drabba oss själva med tinnitus genom att ha jätte högt musik när vi lyssnar på musik, Tv m.m. 
  6. På konserter hade jag använt musikproppar eftersom de har en stor påvekran och jag gillar de mest (som skydd mot tinnitus). Många musiker använder öronproppar och de säger att det hjälper dem mycket. Det beror på vad jag jobbar med om jag ska använda mig av skydd för öronen. Jag hade valt hörselskydd om jag hade jobbat med byggararbete, men om jag hade jobbat i en kontor hade jag använt mig av skumproppar för att de är små. De är inte så synliga. 
  7. Decibel. Den mäter ljudets styrka. 
  8. Om ljudstyrkan fördubblas, så ökar det med 3 decibel (dB). 
  9. ljud är som en radioaktivstrålning. Man kan ha ”glasöron” eller ”stenöron”. Man kan inte märka att man har ”glasören” tills det är försent. Gränsen för vad öronen klarar utan att skadas är i 
      Sverige satt till 85 dB åtta timmar om dagen under varje arbetsdag.
10.  Ljud du tycker om kan alltså skada din hörsel, de känsliga hårcellerna drabbas av kraftiga ljudvågor oavsett om de kommer av ett rockband eller en slagborrmaskin.
11. Stå aldrig mitt framför högtalarna.
      Se över din replokal - använd ljuddämpande material OBS! kala betongväggar =    tinnitusvarning!

"Torrepa" emellanåt. Spela helt akustiskt även med elgitarrer (ni blir dessutom snabbt samspelta då man hör vad alla gör).

Använd hörselskydd. OBS! tänk på att aldrig höja volymen när du har öronproppar, då är effekten helt borta och du utsätter andra för större risker.

Dra aldrig ut en öronpropp mitt under konsert, då utsätts örat för en ljudchock och du riskerar skador.


Spelar du i band uppmana medlemmarna att samtala om ljudet och hur var och en upplever och önskar situationen. Denna kommunikation saknas ofta trots att de flesta har samma funderingar. Men även de tuffaste hårdrocksbanden som Metallica använder idag öronproppar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar